Wycieczka

Młodzież Liceum Sztuk Plastycznych w Rypinie zwiedzała w dniach 13- 15 października wraz ze swoimi opiekunami, Małgorzatą Szablewską i Leszkiem Pułtuskim Małopolskę. Wycieczka została zrealizowana w ramach projektu „Poznaj Polskę” i dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Wycieczka miała charakter patriotyczny. Jej celem było kształcenie i  rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności , miłości ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa narodowego. Dzięki wyjazdowi młodzież poszerzyła wiedzę o historii regionu Małopolski, jej kulturze i sztuce.

Pierwszego dnia wyjazdu zwiedzaliśmy Muzeum KL Auschwitz i Birkenau. W głębokiej zadumie i milczeniu oddaliśmy hołd pomordowanym w czasie drugiej wojny światowej. W roku poświęconym Wielkiemu Prymasowi Polski Stefanowi Wyszyńskiemu nie mogło zabraknąć na trasie naszego zwiedzania miejsca poświęconemu naszemu rodakowi. Bachledówka zwana Jasną Górą Podhala przybliża pamięć dwóch wielkich Polaków, którzy tu przybywali, Kardynała Stefana Wyszyńskiego , Prymasa Polski oraz Świętego Jana Pawła II. Sanktuarium Matki Bożej Jasnogórskiej urzeka góralskim wystrojem wnętrza. Na drodze naszych wojaży po Podhalu znalazł się Chochołów z zachowanym typowym podhalańskim stylem. Tutaj też mieliśmy okazję spotkać się z regionalnym rzeźbiarzem Janem Ziędrem. Dolina Strążyska pozwoliła nam zrelaksować ducha i ciało w pięknym, jesiennym krajobrazie polskich Tatr. Muzeum Hasiora i Krupówki czekały na nas w zimowej stolicy Polski, w Zakopanem. Wieczorem mały relaks w Termach Chochołowskich zregenerował nasze siły. Trzeciego dnia podróży przywitała nas wielowiekowa siedziba królów – Kraków. Miasto to jest miejscem ze względów historycznych szczególnym.
Historyczny zespół miasta Krakowa, który zwiedzaliśmy,  został uznany za pomnik historii w 1994 roku. Należy on do najstarszych i najważniejszych układów architektoniczno-urbanistycznych w Polsce. Zamek na Wawelu z kryptami królów i polskich przywódców, wystawa arrasów królewskich, Kościół Mariacki z dziełem Wita Stwosza i Sukiennice z Muzeum Narodowym. To tutaj młodzi adepci sztuki mogli delektować się Sztuką Polską XIX wieku. „Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego, „Szał” Władysława Podkowińskiego, „Hołd Pruski” Jana Matejki czy „Dziewczynka z chryzantemami” Olgi Boznańskiej to tylko nieliczne wśród perełek sztuki polskiej, które podziwialiśmy w muzeum.
Pełni wrażeń wróciliśmy w późnych godzinach nocnych do Rypina.